Мета: розкрити значення слова школа; розвивати інтерес до школи, до знань, до прекрасного; учити дітей правильно поводитися в школі; залучати учнів до джерел і витоків народної спадщини; збагачувати знання про народні звичаї та обряди; виховувати бажання в учнів добре вчитися; виховувати повагу до вчителя, однокласників; залучати батьків до проведення свят.
Обладнання: презентація, вірші про школу, декорації.
Вчитель: Рідний, рідна, рідне – корінь роду, народу. Рідна мама, рідний тато,
рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа.
Святі слова тримають нас на світі і вчать любові до берегів, між
якими з віків у віки тече ріка нашого народу, нашої нації, нашої
України. Школу, так, саме школу українці поставили в один ряд з
такими словами як мама, Україна. Ми - українці – нація, яка
споконвіку прагне багато знати.
Ми відроджуємося , живемо, ростемо і дужчаємо, воскресаємо із
вічності. Школа плекає розум нації. Давні і добрі традиції шанобливого ставлення до освіти живуть на теренах України.
Сьогодні,14 грудня, особливий день – день Наума.
У давні часи навчання в школі починалося взимку. Це була найзручніша пора, коли сільські діти мали змогу здобувати освіту. Батьки відводили до школи дітей саме в цей день, бо “Пророк Наум наведе на ум”.
За народними уявленнями, Наум-покровитель розуму, знань і доброчинства. А тому селяни були переконані: якщо на це свято розпочати навчання, то дитина успішно засвоїть знання, набереться розуму.
Тяжко давалось в ті давні роки наука дітям. По-перше, вчителями на той час були малоосвічені дячки (церковний служитель); використовувався метод заучування різних складів. Як правило, до школи ходити було далеко. Незважаючи ні на що, батьки віддавали дітей в школу, бо знання були у повазі. Саме в цей день існували певні традиції, пов”язані з навчанням.
Напередодні Наума батьки відвідували дячка і домовлялись про оплату: за науку сина чи дочки потрібно було забезпечити вчителя дровами на зиму, обдарувати салом чи ковбасами на різдвяні свята. Ввечері до ”кашоїда” має прийти хрещений батько з букварем.
(Міні-сценка)
Дійові особи: кашоїд, хрещений батько, мати
Хрещений батько: Доброго вечора вашій хаті!
Господиня: Добрий вечір, проходьте. Сідайте ось тут, будь ласка. Як добре, що ви завітали до нас на день Наума.
Ведучий : Посеред хати ставили діжку, застеляли її кожухом і гість, взявши ножиці, підстригав хрещенника – “щоб добре в голову лізла наука”.
Хрещений батько: Батюшка Наум, виведи синка на ум. Сідай, сину, до столу. Повторюй за мною, це -–аз, це – буки…
Ведучий: Батько говорив, а хрещенник повторював .
Хрещений батько: Що ж, сину, думаю буде тобі наука даватися.
Ведучий : А господиня тим часом готувала пшоняну кашу на ознаку доброго навчання.
Господиня: Їж, синку, нехай навчання для тебе буде легким. Адже “треба чимало каші з”їсти”, щоб опанувати наукою.
Ведучий : Вранці син з батьком йшли до церкви. Коли повертались додому, мати подавала кашу на сніданок і благословляла на добре навчання.
Господиня: (з іконою) Благословляю тебе, сину.
Ведучий : А батько витягував свячену вербову галузку і тричі стьобав нею сина, примовляючи:
Батько: Святою вербицею, якою Христа зустрічали, виряджаємо тебе, щоб тобі, сину, наука давалась.
Ведучий : Батько з сином йшли до школи, несучи горщик з кашею і гостинцями для вчителя. В школі учню показували різки, що стояли в кутку. І учень знав, що йому потрібно бути слухняним і чемним.
Вчитель : Хоч згодом терміни початку навчання були змінені, але в ремісничих цехах і братствах продовжували давню традицію – майстри набирали учнів на свято Наума. На його честь влаштовували цікаві обряди. З цього дня починали вчити гри на музичних інструментах (бандурі чи скрипці).
Цей день обов”язково настає для кожної людини, але буває один-єдиний раз у житті. Може тому він такий хвилюючий. Хвилюються всі: і мама, і тато. Раз у раз підносить до очей хусточку схвильована бабуся. Насуваючи на себе веселу бадьорість, метушиться дідусь. І, звичайно, хвилюєшся ти. Ще б пак! Від сьогодні починається для тебе нове життя – шкільне.
То ж сподіваємось, що ті, хто вперше переступив поріг нашої школи, набуватимуть знань на славу Україні.
Наші першокласники провчилися в школі 100 днів і вже багато чого навчились: в букварі добралися до букви Е , майже закінчили першу частину пропису, вивчили числа першого десятка, люблять малювати і працювати. Учитель : - Діти! За 100 днів навчання в Країні Знань ви багато чому навчилися, дізналися нового. А чи готові ви зараз поділитися своїми успіхами? Тоді запрошую всіх у подорож у Веселкову Країну Знань. Сім кольорів Веселки розкриють всі секрети тих предметів, які ми почали вивчати у школі.
1–й Червоний колір Веселки – він символізує уроки читання.
Учитель : - Який же секрет цих уроків?
Мальцева Н. Книга мудра і багато знає,
Вчить людину, як на світі жить.
Мудрий той, хто книжечку читає.
А хто читає, той багато знає!
Учитель : - Багато з вас до школи дуже добре готувались. Тому дуже швидко і легко вивчаєте сторінки Букваря. Хоча ми сьогодні ще не всі букви вивчили, але деякі з них ми вже можемо прочитати. Давайте по-черзі візьмемо букви, які ми вивчили дамо їм алфавітну назву, зазначимо, які звуки вона позначає.
А тепер для вас ось яке завдання.
Робота з анаграмами
Трава сокіл кулон банка
34512 34521 14235 34512
2–й колір Веселки – Оранжевий - він символізує уроки письма та рідної мови.
Учитель : - Який же секрет цих уроків?
Христенко Я. Хто навчиться грамотно писати,
Тому всі відкриються путі.
Зможе він багато розказати,
Допоможе іншим у житті!
3–й колір Веселки – Жовтий – він символізує уроки математики.
Учитель : - Який же секрет цих уроків?
Борщ Є. : Математика – наука найточніша,
Її треба наполегливо учить.
І чим далі – тим вона складніша,
А без неї людям не прожить!
Учитель : - Покажіть, як ви вмієте швидко і правильно рахувати Конкурс «Веселі задачі». Дятел хатку будував – Вікна всі пофарбував.
Тут одне, а там 4.
Скільки вікон , полічили? (1+4=5)
5 берізок, 2 кленка
Зеленіють у ставка.
Біля них одна ожина.
Скільки всіх дерев, скажи-но? (5+2+1=8)
У садок до годівниці
Прилетіли 3 синиці.
Потім ще 4 птиці.
Скільки їх на годівниці? (3+4=7)
Лиска моркву посадила.
Три морквини там вродило.
Наш зайчисько враз три з’їв.
Скільки лисці залишив? (3-3=0)
4–й колір Веселки – Зелений – він символізує уроки природознавства.
Учитель : - Розкрийте секрет цих уроків?
Сенчищев Є. Земля – це найбільше диво,
Оточує нас дивосвіт.
І довкілля таке красиве!
Всіх приваблює з юних літ!
Учитель : - А чи ви справжні друзі природи? Тоді відгадайте загадки.
Загадки :
Вдень по небу гуляє,
А ввечері на землю сідає.
(Сонце)
Після дощику улітку
Розцвіла на небі квітка.
Квітка дивна, чарівна –
Різноколірна вона. (Веселка)
У зеленому жакеті
Галасує в очереті.
Хоч і плавати мастак,
А не риба і не рак. (Жаба)
Прийшла кума з довгим віником
На бесіду з нашим півником.
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця)
Одежин багато маю –
Така у мене вдача.
Як хтось мене роздягає,
То відразу плаче. (Цибуля)
5–й колір Веселки – Блакитний – Світ прекрасного,
він символізує уроки малювання, музики, труда.
Учитель : - Чи є секрет у цих уроків?
Бочинова М. Всіх людей краса єднає,
Щастя, радість нам дає.
Всяк від радості співає –
І такі уроки є!
Малій Н. Вчимося гарно малювати,
Бо в світі стільки є краси,
Щоб світ у фарбах передати,
І людям цю красу нести!
Сердюк А. Привчаємо до праці руки,
А голові даєм знання.
Майстерності навчаємось без муки,
Щоб бути наполегливим щодня!
6–й колір Веселки – Синій – він символізує уроки фізкультури.
Учитель : - Який же секрет цих уроків?
Харченко Д. Головне завдання – всім здоровим бути,
Мусиш сам подбати – і не вередуй!
Тож про фізкультуру як же нам забути?
Дух і волю, тіло вправами гартуй!
Фізкультхвилинка
7–й колір Веселки – Фіолетовий, останній. А це віконечко у наше майбутнє.
Учитель : - А чи готові ви далі рухатись по Країні Знань? І труднощів не боїтеся?
-А як же подолати труднощі?
Рагулін В. Здолати труднощі зумій,
Своє завдання зрозумій,
Що лише той учитись зможе,
Хто власні лінощі переможе!
Учитель. Ой !!! А хто це до нас завітав?
Сценка «Знання і лінь»
Знання. Доброго вам, діти, дня! Я — Знання! Відчиняю для вас двері в школу, в перший клас. Вірним другом буду завжди, і кращого вам не знайти.
У гарній сукні заходить Лінь із хустинкою в руках.
Лінь. Як не знайти? Найкраща подруга для них я!
Знання. А ти хто?
Лінь. А я Лінь. Під моєю владою всі — і дорослі, і малі.
Знання. Помиляєшся, небого, Пануватимеш недовго! Уже давно час тобі Зникнути із Землі.
Лінь. Зникнути? Ти що верзеш?
Знання. Ти ж нещастя всім несеш!
Лінь. А ти боїшся, маєш страх? Сьогодні буде тобі крах.
Знання. Долю свою я дітям вручаю. Пощади у тебе я не благаю.
Лінь. О, я супернице завзята! Зіпсую тобі це свято.
(Іде до дітей і махає хустиною над дитячими головами.)
Лінь (таємничо)
Засніть, засніть, мої раби, Прийдіть сюди, чарівні сни.
Знання. Схаменись! Ну й вперта Лінь... Ти ж мара, нікчемна тінь! Не в ті двері ти ввійшла. Тут паную лише я!
Лінь. Та ж засніть, засніть, раби, Хусточко, своє роби!
Знання .Чари твої безсилі, Бо діти розумні, милі. Твоїми рабами їм не бувати. Тут тобі і пропадати!
Лінь. Що це зі мною? Темніє в очах… Я згораю! Ой, який жах! Зупиніться, я утікаю, біжу, ледарів пошукаю.
Знання. Коли серце мудрістю горить чари Ліні зникають умить.
Я радію, що перемогло, бо вам потрібне тільки я.
До ваших послуг мої володіння.
Вчіться сумлінно — й прийде до вас вміння!
Вчитель: Учнів одного класу ми називаємо однокласниками. А раніше їх називали однокашниками. І ось чому: колись діти вчились у церковно-приходській школі. Жили вони часом далеко і приходили до неї з різних сіл. Учні обідали всі разом. По черзі приносили горщик каші і їли її з однієї миски. Так і назвали їх однокашниками.
Ви, діти, теж навчаєтесь разом, тому сьогодні у вас ще й посвята посвята в однокашники.
Отже приготуйтеся до урочистого моменту - прийняття клятви однокашників.
Ви у школі вже прижились,
Правил добрих ви навчились,
І сердечно обіцяйте
"Клянусь" за мною повторяйте.
1: Перше правило - учитися дуже старанно і гарно - клянусь!
2: Друге правило - трудитися, батькам удома допомагати - клянусь!
3: Бути чесним і правдивим - третє правило у нас,
Бути другом незрадливим: клас - за тебе, Ти за клас - клянусь!
4: Мудре правило четверте - знай і друзям розкажи,
Наполегливо й уперто економ і бережи: Парту, книгу, кожну річ - клянусь!
5: П’яте правило - читати, малювати і співати,
гратися з товаришами і дружити з малюками - клянусь!
6: Шосте правило ти знай - старших себе поважай - клянусь!,
Вітаємо вас, діти! Ідіть навчайтесь,
Розуму набирайтесь,з лихом не зустрічайтесь.
Хай вам щастить!
А зараз прийміть вітання від своїх батьків.
(Виходять мати й батько в українському національному одязі. Мати несе горщик з кашею, батько - велику миску з дерев’яними ложками - подарунок для однокашників).
Мати: До схід сонця раненько вставала,
У трьох водах крупу вимивала,
На жаркому вогні нашу кашу варила,
Щоб була у наших дітей сила.
Щоб ви гарно навчались і добра набували.
Батько: (Роздає дітям ложки)
Хто скільки з"їсть крупинок,
Той матиме стільки гарних оцінок.
Ложки діставайте, з Богом, починайте.
Кашу з’їдайте. Смачного! (Звучить весела українська пісня. Мати підносить горщик з кашею до кожної дитини, діти по черзі набирають кашу, їдять, поки горщик не спорожніє).
Вчитель. Шановні діти, батьки! Ось ви і здолали перший бар'єр на вашій шкільній дорозі. Цілих 100 днів ви звикали до школи. Батьки заохочували вас, діток, як могли. Не обійшлося і без якихось покарань. Сьогодні я хотіла, щоб просто зараз батьки разом із дітками переламали «лозину» — символ покарання.
Вчитель: Дорога класна родино! Наше свято добігає кінця. Ми дуже вдячні всім, хто брав у ньому участь, всім, хто завітав до нас. Сподіваємось, що цікава розмова, теплота і щирість залишиться в наших серцях назавжди.
Вчитель : Хай злагода і мир панують у ваших родинах! Однокашникам - бути гідним звання школяра і щасливої дороги до світу знань.
(Звучить "Ми-однокласники ".)
Під музику ведучий говорить:
Вчитель : В Україні є чудовий звичай - проводжаючи дітей у життєву дорогу, мати дарує вишитий рушник, як символ материнського благословіння, материнської любові.
Мама : Хай стеляться вам сонячні дороги в широкий світ знань, умінь, звершень. У добру путь, дорогі діти. |