Мета: вчити учнів формулювати моральні судження та ціннісні
орієнтири; розвивати вміння розрізняти добро і зло; виховувати бажання
робити добрі справи.
Тип уроку : Година спілкування. (4 клас)
Обладнання : мультимедійний супровід, прислів'я про добро, казки про добро, гра «Додай слово», правила доброти, вірш, тест «Який ти», проблемні ситуації,квіти, сонце, Н. Май пісня «Пісня про добро».
Хід роботи
I. Вступне слово вчителя. 1 хв (сл.2)
У нас сьогодні справжнє свято,
Гостей зібралося багато.
Лунає голосно дзвінок,
Розпочинаємо урок.
А на сьогоднішній виховній годині ми з вами будемо міркувати над однією з
найважливіших проблем, над якою працюють всі люди, мабуть, ще з того часу,з якого на планеті Земля існує людство. Спробуємо виробити свої шляхи
досягнення того ідеалу, до якого прагнуть усі люди. Що ж це за така проблема?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 3 хв
1. Розминка. (сл.3)
а) читання складів-блискавок:
1 група
в ху ли ди го ну зна пі єш бру до лю ну ди;
2 група
ди лю на по на чи ється з бра до;
3 група
бре до ім’я ще кра ба тства га;
б) складіть із прочитаних складів слова;
в) складіть із слів прислів’я.
В лиху годину пізнаєш добру людину.
Людина починається з добра.
Добре ім’я краще багатства.
? Що спільного в цих прислів’ях?
? Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я. Наведіть приклади на
підтвердження цієї думки.
? Чому люди так цінують добро, доброту?
? Що ви відчуваєте, коли вдається зробити добру справу?
Тема нашої виховної години « Добрі справи прикрашають людину» . Тож давайте спочатку вияснимо зміст поняття «добро». (сл.4)
2. Вправа «Незакінчене речення». 3 хв
Учитель. Пропоную вам продовжити речення, яке записане на дошці:
«Добро – це…» (допомога, любов, турбота, милосердя тощо). (сл.5)
Так, усе правильно.
Спробуйте продовжити далі речення: «Творити –це…» (будувати, створювати тощо).
Так, це теж правильно. А що ж разом будуть означати слова: «Творити
добро – це…». (сл.6)
ДОБРО – усе позитивне в житті людей, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям; благо; добра, корисна справа, учинок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 1 хв
Учитель. Чинити по-доброму допомагають людині моральні правила. Це
такі норми поведінки, які допомагають людям жити в мирі та злагоді. В основіт цих правил знаходиться поняття «добро».
Добро можна порівняти із сонцем: як за сонцем ми визначаємо пору року
або дня, так і з добром співвідносимо свої слова та вчинки. Добро – це
прекрасне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям.
Технологія «Асоціативний кущ». 2 хв(сл.7)
- Діти, які людські чесноти ви б змогли віднести до слова «добро»?.
(Чесність,щедрість,ніжність,справедливість,чуйність,повага,турбота,любов).
ІV. Робота над темою.
1. Гра «Додай слово». 2 хв
Перший крок до доброти – це добре слово. Недарма в народі
говорять, що:
«Лагідне слово і залізні двері відчиняє»;
«Одне приємне слово,наче сад зацвіте»;
«Мудре слово збережи, а погане – геть жени».
2. Пошук добрих слів. 2 хв(сл.8)
Добра людина – завжди ввічлива людина. Доповніть вірш потрібними
словами ввічливості:
Заходить Галя до кімнати,
Забула Галя, що сказати.
Стоїть, мовчить, анітелень,
– Кажи, Галинко:… («Добрий день»).
Якщо бажаєш висловити подяку
Промовити потрібно: … («Дуже дякую»).
Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно: … («Вибачаюсь»).
І в Україні, і в Росії, і в Словаччині
Всі кажуть на прощання: … («До побачення»).
3. Приклад питань на гранях. 3 хв
Вчитель.
Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю. І щоб жилось усім нам добре, у мирі і злагоді, необхідно щохвилини, щоденно творити добро. У багатьох як народних, так і авторських творах ми отримували докази того, що добро завжди перемагає зло.
— Кого в класі ти назвеш добрим?
— Розкажи про добрі вчинки одного з однокласників.
— Пригадай, кого ти нещодавно образив. Знайди спосіб вибачитися.
— Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.
— Зроби комплімент сусідові (сусідці) по парті.
— Чи вважаєш ти себе доброю людиною і чому?
4. Завдання. Згадати казки, в яких перемагає добро. 3 хв (сл.10)
(Учні працюють групою. Один учень із групи презентує роботу).
5. Декламування вірша. 2 хв (сл.11)
Виростай, дитино, каже мені мати,
І розкриється весь світ тобі
— Зможеш легко труднощі долати.
Як повік не зрадиш доброті!
Пожалій мурашечку, І полий ромашечку,
Кущик посади! При потребі старшому,
Меншому і слабшому
Вмій допомогти.
6. Складання правил доброти. 2 хв (сл.12)
Давайте складемо правила доброти.
1. Допомагайте тим , хто має у цьому потребу.
2. Не будьте жадібними.
3. Жалійте інших.
4. Вибачайте помилки.
5. Бережіть рідні краєвиди ,охороняйте їх.
6. Шануйте і поважайте працю інших.
7. Творіть добро і пам’ятайте – ми люди !
Вчитель. Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
7. Тест 5 хв
1. Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
2. Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
3. Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
4. Якщо кого - небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш його захищати?
5. Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?
Ключ до тесту: (сл.13)
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.
8. Пошук добрих слів 4 хв (сл.14)
- А зараз спробуємо відшукати добрі слова. Щоб знайти вихід з будь-якої ситуації.
1.Оленка робила подарунок для мами. Братик побіг і частина папірців злетіла. Оленка готова була заплатити, але братик сказав чарівне слово. Яке?
Оленка посміхнулась і сказала братику…
2.Бабуся зшила для Катрусиної ляльки плаття, але воно виявилось малуватим. Катруся засмутилася. А бабуся попросила принести ляльку і зшила інше плаття. Дівчинка була рада. Вона…
3.До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є така! Взявши коробку цукерок каже: «Я такі не люблю». Як вона мала вчинити?
4. Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був радий. Як він міг виразити свою радість?
9. «Галявина людських чеснот» 5хв (сл.15)
Вчитель. Зараз ми з вами створимо галявину людських чеснот. На партах у вас є квіти різних кольорів, прикріпіть їх на дошку .
(На квітках записано: червона квітка — доброта, жовта — совість, синя — сміливість, рожева — чесність.
Вчитель. На галявині розквітли «квіти людських чеснот», які теж мають право на існування, бо всі позитивні риси характеру надзвичайно необхідні людям.
Діти, ви створили «Галявину людських чеснот», тож нехай над нею світить «Сонце доброти». (сл.16)
Творче завдання.
(На партах кожної групи лежать промінчики сонця .На них ви запишіть свої добрі вчинки і прикрипіть над галявиною людських чеснот.(допомога батькам, турбота про братів і сестер ,подільчивість з товаришами , повага до старших .
Вчитель. Добра людина і сама схожа на ясне сонечко, тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.
Вчитель. Найкоротша відстань між людьми-це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.
Стежте за своїми думками - вони стають словами.
Стежте за своїми словами - вони стають учинками.
Стежте за своїми вчинками - вони стають звичками.
Стежте за своїми звичками - вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.
Будьте людьми завжди і всюди! 2 хв
10. Музична пауза . Н Май «Пісня про добро». 3 хв
11. Підсумкова бесіда 1 хв
- Що ж ви взяли для себе з виховної години ?
- Хочеться закінчити годину спілкування словами: найвища наука життя – це мудрість. А найвища мудрість – бути добрим. «Поспішайте творити добро!» Живіть так, щоб людям було добре поряд із вами, щоб ваша душа співала лише добром. (сл.17)
|